החל להקליד את מחרוזת החיפוש שלך בשורה מעל ולחץ Enter לביצוע החיפוש. לחץ על Esc לביטול החיפוש.
במבצע!

קריאה לתחייתה של הפילוסופיה הדתית

מאת:
הוצאה: | ספטמבר 2024 | 254 עמ'
הספר זמין לקריאה במכשירים:

25.00

רכשו ספר זה:

האם חייבים להאמין בעל טבעי כדי להיות דתי? האם ערעורים על יסודות הדת הם תחילה של כפירה או הדרך לזקק את הדת מאמונות טפילות? ספר זה מנסה לטעון שבימי הביניים היה זרם פילוסופי דתי שלא האמין בעל טבעי, התנגד לקבלה ודגל בכך שהמצוות נועדו לתועלת האדם והחברה. בתחילת העת החדשה זרם זה נעלם תחת מתקפתם המשולבת של החילון הליברלי והדת השמרנית שמאז חילקו בניהם את התודעה הציבורית ושכנעו את כולם שיש לבחור בין שכל לאמונה דתית. הדת השמרנית וחילון הליברלי מסכימים בניהם על כך שהאדם צריך לבחור בין השכל לבין הדת – הם רק חולקים על ההכרעה הראויה. בניגוד לכך הפילוסופיה הדתית קובעת שיש סיבות פילוסופיות להיות דתי וסיבות דתיות להיות פילוסוף. בספר מוצג סקירה היסטורית של המצב בימי הביניים ובימינו, ביקורת על הזרמים השמרנים הדתיים, הליברליים החילוניים והדתיים הליברלים, וכן דרכים מעשיות להחיות את הפילוסופיה הדתית כזרם המשפיע על התודעה הציבורית בימינו.
שלום צדיק הוא פרופסור חבר במחלקה למחשבת ישראל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הוא מלמד פילוסופיה של ימי הביניים יותר מעשרים שנה, כתב 3 ספרים ויותר משמונים מאמרים מחקרים בתחום. ספריו: 'מהות הבחירה בפילוסופיה היהודית בימי הביניים', 'הגות השמד – האידאולוגיה של היהודים הספרדיים שהמירו לנצרות', שניהם בהוצאת מגנס ו-Maimonides- A radical religious philosopher- בהוצאת Gorgias.

מקט: 4-128-24
האם חייבים להאמין בעל טבעי כדי להיות דתי? האם ערעורים על יסודות הדת הם תחילה של כפירה או הדרך לזקק […]

מבנה הספר

הספר מחולק לשלושה חלקים, וכל אחד מהם מחולק לכמה פרקים. החלק הראשון עוסק בעבר, כלומר במצב ההיסטורי של הפילוסופיה הדתית בימי הביניים. הפרק הראשון מגדיר את הפילוסופיה הדתית הרדיקלית והמתונה ומשווה בינן ובין זרמים הגותיים אחרים, בעיקר הדת השמרנית והליברליזם החילוני. בפרק זה יודגש שהוויכוח על קיומו של העל־טבעי התקיים בימי הביניים, כפי שהוא קיים כיום. ההבדל הוא שכיום הוויכוח הזה מתנהל בין דתיים לחילונים, ואילו בימי הביניים הוא התנהל בין דתיים נטורליסטים לדתיים שמרנים או מתונים יותר. הפרק השני עוסק בתיאור המצב בימי הביניים, בעיקר מן המאה ה-12 ועד תחילת המאה ה-16. בימים הללו הייתה הפילוסופיה הדתית הרדיקלית זרם מרכזי בהגות היהודית (ובמידה רבה אף בנוצרית וקודם לכן במוסלמית). אומנם ודאי שלא הייתה רוב באף אחת מהדתות, אך ידועה במידה מספקת כדי שאנשים יתלבטו אם כדאי להצטרף אליה או אל אחד הזרמים הדתיים האחרים. דבר כזה אינו קורה כיום. בפרק השלישי אתאר את התהליכים ההיסטוריים שהביאו לידי היעלמותה של הפילוסופיה הדתית מן התודעה הציבורית במאה ה-16 ולידי היווצרות הדיכוטומיה בין דת שמרנית, הדוגלת בעל־טבעי, לפילוסופיה חילונית, הכופרת בו ובמצוות. כאן אטען, שהברית בין שמרנים דתיים לחילונים גרמה לירידת קרנה ואף להכחדתה הכמעט מוחלטת של הפילוסופיה הדתית.

החלק ההיסטורי חשוב, מפני שהוא מציג חלופה למצב בימינו. אחת הטענות המרכזיות העולה כנגד פילוסופיה דתית רדיקלית היא שהדת במהותה היא אנטי־פילוסופית, ושהפרשנות הנטורליסטית לדת איננה לגיטימית. העובדה שבמשך מאות שנים התקיים זרם חשוב ובולט, שכפר בהגדרתה השמרנית של הדת ולא האמין בעל־טבעי ובחיים שלאחר המוות – מראה שאפשר אחרת, ושהמצב בימינו נובע מתנאים היסטוריים העלולים להשתנות ולא מניגוד מהותי בין הדת לפילוסופיה.

החלק השני מתאר את המצב בימינו. הפרק הרביעי מסביר את הבעיות הנובעות מהיעדרותו של זרם דתי נטורליסטי. בפרק זה נדגיש, שאין כיום אפשרות ממשית לבחור באורח חיים שמרני ובתפיסת עולם נטורליסטית. אדם שמרני חייב להאמין בעל־טבעי; ואדם ביקורתי, הדוגל בעמדה נטורליסטית, אינו יכול לחיות אורח חיים שמרני. הפרק החמישי מסביר מדוע קיימת חובה דתית להיות פילוסוף. כאן נציין שדת בלא פילוסופיה היא אוסף של אמונות תפלות ועבודה של אל דמיוני, שאין דבר בינו ובין המציאות. מלבד זאת נדגיש, שהשמרנות הדתית בנויה על זיוף ההיסטוריה ועל תיאור שמרני במהותו של הדת – מה שהתברר כשגוי בחלקו הראשון של הספר. הפרק השישי עוסק בחובה הפילוסופית להיות דתי כיום. בפרק זה יודגשו יתרונותיה החברתיים של הדת, הן לאושרו של האדם (בעיקר בתחום היציבות המשפחתית) והן לחברה כולה. יושם בו דגש על בדידותו ואומללותו של האדם החי בחברה הליברלית המערבית ועל חוסר יכולתה להמשיך ולהתקיים לאורך דורות. בפרק השביעי תוצג ביקורת נוקבת על הזרמים הדתיים הליברליים העכשוויים. זרמים אלו מחשיבים עצמם לממשיכיה של הפילוסופיה הדתית מימי הביניים, וככה הם נתפסים בעיני הציבור. נדגיש את ההבדל ביניהם. הטענה המרכזית תהיה שהזרמים הדתיים הליברליים הם יצור שעטנז: שמרנות דתית מעודנת בערכים ליברליים. חיבור זה חוטא בחוסר עקביות קיצוני ואף אינו משמש אלטרנטיבה דתית ראויה לחילונים שמאסו באורח החיים הליברלי, כאלה המחפשים זרם דתי שמרני מבחינה הנורמות החברתיות ופתוח לכל עמדה פילוסופית מבחינה הגותית.

חלקו השלישי של הספר עוסק בעתיד אפשרי של הזרם הפילוסופי הדתי. הפרק השמיני מתאר את הדרכים להקימו מחדש. הדרך העיקרית היא באמצעות “יציאה מהארון” – הן של אנשים בעלי תפיסה פילוסופית בסביבה הדתית, הן של דתיים ושמרנים בסביבה החילונית. הטיעון המרכזי של הפרק יהיה, שאנשים דתיים לא מעטים אינם מרוצים כיום מהשליטה השמרנית על הדת, אבל הם נדחים לשוליים של העשייה הדתית – הן בעיני החברה הדתית והן בעיני עצמם. אין הם מרגישים בנוח בסביבה דתית שמרנית, ואף אין בהם מוטיבציה כדי לשכנע אנשים חילונים להצטרף לדת שאין להם הזדהות מלאה עימה. יש גם לא מעט אנשים חילונים שאינם מרוצים מאורח החיים הליברלי והמתירני של החברה החילונית הליברלית, אולם אין ברצונם להצטרף לדת משום שהם מזהים אותה עם דעות שמרניות (קיום העל־טבעי, שכר ועונש). יציאתם של האנשים האלה מהארון בחברה הדתית וביקורתם הנוקבת כלפי הדת השמרנית, לצד הפצתה של הבשורה הפילוסופית הדתית בחברה החילונית – עשויות ליצור עניין במידה מספקת כדי להקים לתחייה את הזרם הפילוסופי הרדיקלי. זרם זה יכול להפוך לאפשרות ראויה בשביל אנשים דתיים וחילונים המחפשים אורח חיים שמרני ותפיסת עולם פילוסופית ומדעית. אורח חיים שמרני מבחינה משפחתית מתאפשר עם השנים פחות ופחות בחברה החילונית, ההופכת למתירנית יותר ככל שהיא מתרחקת ממקורה הדתי. בפרק התשיעי אציין בקצרה טענה בנוגע לדרכים שבהן מתפתחים רעיונות בהיסטוריה האנושית. לפי לב הטענה, רעיונות חדשים מתפתחים כמו חיידקים. הם נפוצים מהר עד שהחברה שבה התפתחו מצליחה ליצור נוגדנים, העוצרים או מעכבים את הפצתו של הרעיון החדש. בשלב הבא החברה שנוצרה סביב הרעיון החדש צריכה לראות אם היא מסוגלת להתקיים בלי הצטרפות המונית מן החוץ. לדעתי החילון הליברלי הגיע לשלב הזה בישראל ובמערב כולו. החברות שבתוכן התפתח במאות השנים האחרונות יצרו די והותר “נוגדנים רעיוניים”, שהפכו אותו למושך פחות. עצירת התפשטותו של החילון והמשברים הפנימיים בתוך החברה החילונית יוצרים אפשרות לחזרתה של הפילוסופיה הדתית הרדיקלית אל במת ההיסטוריה.

הספר המוצג לפניכם הוא אומנם ספר עיוני, אך אינו ספר מחקרי. מופיעות בו טענות פילוסופיות, היסטוריות וחברתיות, אבל לא בדרך המקובלת בספר אקדמי. בתור פרופסור למחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון, כמעט כל כתיבתי עד כה היא אקדמית. כתבתי על מקצת הנושאים שבהם אני דן בספר, ובעיקר על אלו הקשורים לפילוסופיה של ימי הביניים. לכתיבה אקדמית יתרונות רבים: דיוק, הבאת כל מיני דעות לצד הנימוקים מדוע הכותב חולק עליהן, דיון במקורות ראשוניים וציטוטים בשפת המקור וכו’. אולם כמו לכל דבר, יש לכתיבה האקדמית גם חסרונות. בשל שתי מגרעות מרכזיות השתכנעתי לכתוב את הספר הזה, שאינו אקדמי. ראשית, הספרים האקדמיים מיועדים לקבוצת מומחים קטנה. סוג הכתיבה מרחיק חלק ניכר מהציבור, אפילו כשאנשים מתעניינים בנושא הספר. שנית, מטרת ספר זה היא לנתח ולהסביר ממעוף הציפור תופעות חברתיות והגותיות למיניהן: פילוסופיה דתית, דת שמרנית, חילון, ליברליזם ודתיות ליברלית. כדי לנתח כל אחת מתופעות אלו באופן מדעי נידרש לכתוב סדרה שלמה של ספרי מחקר. סביר שספרים כאלה לא יעניינו את הציבור הרחב. בספר זה אני מנסה לתפוס את נשמתם של הזרמים הללו, לדון בהם, להציג כמה טענות חברתיות והיסטוריות על התפתחות הרעיונות ב-1,000 השנים האחרונות – ולבסוף, לצדד בפעולות ממשיות בהווה. דיון כזה איננו מתאים לספר אקדמי, שלפעמים אינו מצליח לתפוס את התמונה הגדולה מרוב עיסוק מדוקדק בפרטים הקטנים. יתר על כן, אני חושב שראוי שחוקר מודרני, המקבל משכורת ממשלם המיסים, ינסה להסביר לציבור הרחב לפחות את מקצת התובנות שהגיע אליהן במחקריו. עד כה עשיתי זאת בעיקר בהרצאות בעל פה לציבורים שאינם אקדמיים, וכעת אני מנסה לכתוב את הדברים ולהציגם לקהל רחב יותר.

ברצוני אף להתנצל לפני אלו העלולים להתעצבן מסגנון דבריי. מטרת הספר היא להביא אנשים לידי חשיבה ביקורתית במגוון נושאים: דת, היסטוריה, החברה שהם חיים בה והחברות שבהן החליטו שלא לחיות. כדי להילחם בתפיסות הנפוצות בציבור הרחב צריך הכותב להשתמש לפעמים בשפה חדה ובוטה, כדי שלא לתת לקורא להכניס אותו למשבצות מחשבתיות קיימות ונפוצות אלא לאתגר אותן. מפני שמטרת הספר היא לטעון שהפילוסופיה הדתית איננה זהה לשמרנות דתית, לחילון, לדתיות ליברלית וגם איננה יצור כלאים של כל הזרמים, נזקקתי להשתמש בטיעוני נגד חדים ולפעמים אף בוטים כלפי שלושת הזרמים המדוברים.

אציין עוד, שאנתח בספר את המגמות החברתיות מנקודת מבט עיונית פילוסופית בלבד. לא אעסוק במקצת החלוקות המקובלות כעת (חרדים ודתיים לאומיים למשל), כי לדעתי חלוקות אלו אינן מייצגות בהכרח מחלוקת בנוגע ליחס שבין הפילוסופיה לדת (מוקד הספר), אלא נושאים אחרים כגון היחס למדינה ולצבא, שאין הם מעניינו של ספר זה.

מטרת הספר היא להציג דרך פילוסופית דתית ולאו דווקא תוכן פילוסופי דתי ייחודי, כדי שכל קורא יוכל לגבש לעצמו את הדרך שימצא לנכון מבחינה פילוסופית. לפיכך הוא יותר נגד עמדות מודרניות ופחות בעד עמדה פילוסופית דתית מסוימת, ולמרות זאת אביא מבין השיטין את עמדותיי בתור דוגמה לעמדות פילוסופיות דתיות. אינני טוען שהן החלופה הדתית הפילוסופית היחידה היום, ועל כן יש לראות בהן אפשרות אחת מִנִּי רבות למודרניזציה של הפילוסופיה הדתית.

כולי תקווה ותפילה (טבעית לחלוטין), שדבריי ימצאו חן בעיני הקורא ויגרמו לעיון ביקורתי, למחשבה מחוץ לקופסה, לספקות ותהיות – כפי שאטען בספר, זוהי הדרך להתקרב לאמת הפילוסופית ולאל.

אין עדיין תגובות

היו הראשונים לכתוב תגובה למוצר: “קריאה לתחייתה של הפילוסופיה הדתית”