מהרגע שילדכם הגיח לעולם אתם רוצים לקדם אותו, להעצים אותו ולתת לו את הכלים הטובים ביותר. מה זה אומר? המון […]
"האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" (שאול טשרניחובסקי)
הקדמה להקדמה
חינוך הדור הצעיר הוא דבר בסיסי בטבע. כל לביאה, פילה, פינגווינית, אווזה וכו' יודעת איך ללמד/להכשיר/לחנך את צאצאיה הכי טוב כדי שיתפקדו ביעילות המרבית בעולם. האווזה הממוצעת לא קראה את פיאז'ה, ולא מכירה את התיאוריה הקונסטרוקטיביסטית, ובכל זאת היא בונה את הידע של צאצאיה נדבך על גבי נדבך, בדיוק על פי שלבי ההתפתחות של הצאצא, ומעגנת כל ידע חדש בידע קודם.
אבל כשמדובר באדם, נזר הבריאה, המצב שונה ועומד בסתירה לעקרונות האבולוציה – רוב ההורים נטשו את החלק הזה בתפקיד ההורות, ומסרו אותו (בדרך כלל) לאחרים, שלעתים פחות משכילים מהם, ושלא בהכרח יש להם ניסיון בהורות, והם "מתגלחים" על חשבון הילדים שאינם שלהם.
ספר זה מוצע לכם על בסיס ההנחה, שאם יש לכם, ההורים, רצון להקדיש תשומת לב וזמן לילדכם, ביכולתכם לתת לו בסיס טוב לחשיבה, לזיכרון וללמידה בכלל. אבל הרבה יותר מכך — לחנך אותו להיות אדם חושב, המפלס את דרכו בחיים בדרך אינטליגנטית, כלומר מנצל את המשאבים העומדים לרשותו באופן היעיל ביותר, כדי להשיג את מטרותיו.
יכולותיו של האדם, גישתו לחיים, הערכים שילוו אותו – כל אלה נקבעים בבית. בית הספר יכול קצת לשפר והרבה לקלקל, אבל הבסיס הוא הבית, כלומר הקשר בין הילד להוריו. הקשר הטוב, ההדדי, המחבר ולא מרחיק, התומך ולא מבקר, הרצוף ולא מקוטע, הגלוי ולא מסתיר.
ועוד – לא כדאי להשאיר את כל העבודה למערכת החינוך. בתי הספר מכוונים אל הממוצע הנמוך. מבלי להכליל, יש הרבה מורים חסרי השכלה רחבה וחסרי ידע כללי נרחב, שרמת הדיבור שלהם נמוכה. רף הדרישות יורד בהתמדה. דיקטטורה של הורים, ש"מגוננים" על ילדיהם מפני עומס יתר ודרישות יתר, מורידה את הרף יותר ויותר. מערכת חינוך פופוליסטית, בעלת עמוד שדרה חלש, אינה יכולה לעמוד מולם.
בעזרת ספר זה תוכלו לסייע לילדכם ביעילות ובכיף. תוכלו לראות בו מעין מדריך ל"home schooling”.
להבהרה — ילדים גדלים ומצליחים גם “לבד", בלי שמסבירים להם את העולם. לעתים גם אם הוריהם “לא שמים עליהם". הליווי הטוב והתמיכה הטובה והאפקטיבית משפרים את יכולתו של הילד לזכור ולהבין את העולם. והכי חשוב והכי משמעותי — מחזקים את הקשר בין הילד לבינכם. אבל — אפשר גם בלי הספר הזה. עדיף איתו.
☝ שימו לב — יש בספר כפילויות. יש חזרה (חלקית) על פעילות זאת או אחרת. יש חזרות חלקיות על הסברים תיאורטיים. הדבר נעשה בכוונה תחילה. כיוון שאני מציע לכם לקרוא את הספר קריאה אחת רצופה, החזרות והכפילויות עדיפות על הפניית הקוראים בכל פעם לדף זה או דף אחר שכבר נקראו או ייקראו בהמשך. הקריאה הרציפה תהיה נוחה יותר.
בעמוד הבא — פעילות אחת. דוגמה מייצגת, אם כי קשה במיוחד (לפני ההקדמות).
אין עדיין תגובות