החל להקליד את מחרוזת החיפוש שלך בשורה מעל ולחץ Enter לביצוע החיפוש. לחץ על Esc לביטול החיפוש.
במבצע!

העצמת מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות

מאת:
הוצאה: | 2014-09 | 240 עמ'
הספר זמין לקריאה במכשירים:

22.00

רכשו ספר זה:

המדיה החדשה מציעה לילדינו מידע רב, מודלים רבים של התנהגות ותקשורת חברתית מסוג חדש. מצד אחד, הרשתות החברתיות כגון פייסבוק, טוויטר, ווטס-אפ ודומיהן פותחות בפני ילדינו מרחבים חדשים להתפתחות אישית וחברתית, ומצד שני, הן חושפות אותם למציאות מורכבת יותר מאי פעם, לטשטוש גבולות בין פרטי לציבורי, בין אינטימיות לשיתוף, בין הסתגלות לנורמות סביבתיות לבין בחירה אוטונומית. מלבד הזדמנויות חדשות יש בהן גם סיכונים חדשים אשר לא ידענו בעבר.

• מהם 'המפתחות' שמאפשרים השגת יעדים בעבודתנו עם 'ילדי המסכים'?

• כיצד ניצור פתיחות ושיתוף שיגרמו להם להקשיב לנו?

• כיצד נוכל לתמוך בהם בהתמודדות עם המציאות המורכבת שמאפיינת את העידן שלנו?


המחברת גילה זלכה

המחקרים של ד"ר זלכה מאוניברסיטת בר-אילן ומהמכללה האקדמית אחוה, על 'ילדי המסכים' – חשיפת ילדים בעידן המדיה לרשתות חברתיות ולתוכניות ריאליטי בטלוויזיה, עונים בדיוק על שאלות אלו. הספר "העצמת חונכים ומחנכים בעידן המדיה והרשתות החברתיות" מפרי עטה, מציג בפנינו מודל חינוכי איכותי שמציע 'מפתחות' לפריצת דרך ולהשגת יעדים. המטרה המרכזית של ספר זה היא לתת בידי מחנכים וחונכים כלים אפקטיביים לעבודה עם ילדים, לחזק אותם ואת התפקיד שלהם כבוגרים משמעותיים בחיי הילדים – בוגרים המאפשרים לילדים להפיק מעצמם את המיטב, תוך תקשורת מקרבת, חיבור לעוצמות והגשמה עצמית, הן של הילד והן של הבוגר.

בפנינו ספר עבודה מעשי, בעל גישה ייחודית, המציע פתרונות פרקטיים, פשוטים וקלים ליישום. את המתודה החינוכית מלווים שפע של תרגילים המתאימים לסיטואציות רבות שעמן מתמודדים מחנכים וחונכים במפגש היומיומי עם ילדים וכן סיפורי מקרה אותנטיים רבים הממחישים את הגישה.

ד"ר כהן זלכה, בעלת שם עולמי, מרצה וחוקרת, פרסמה עשרות מאמרים בתחום התקשורת של ילדים והורים במדיה לגווניה ובמיוחד במדיה החדשה )הרשתות החברתיות, הטלוויזיה והאינטרנט(, אשר הוצגו בכנסים בינלאומיים וזכו לתהודה רבה בקהילה המדעית.

ד"ר כהן זלכה הנה יועצת למשרד ראש הממשלה, משרד האוצר ולוועדות הכנסת השונות בנושא הפער הדיגיטלי.

מקט: 4-1301-15
מסת"ב: 978-965-565-0365
עמוד הפייסבוק
המדיה החדשה מציעה לילדינו מידע רב, מודלים רבים של התנהגות ותקשורת חברתית מסוג חדש. מצד אחד, הרשתות החברתיות כגון פייסבוק, […]

הקדמה

דרך היסודות הנה מתודה פורצת דרך, הנותנת מענה לשאלות קריטיות המעסיקות הורים ואנשי חינוך — כיצד ניתן לסייע ולתמוך בילדים בצורה הטובה ביותר בעידן שאחרי מהפכת המידע? כיצד ניתן להגיע להגשמה עצמית והורות מיטבית? כיצד ניתן להעצים את ההורה, כדי שזה בתורו יעצים את הילד?

דרך זו מדגישה את התהליך שעל ההורה לעבור, בכדי לממש את יכולותיו ולהגיע להגשמה עצמית, למענו ולמען ילדיו. תהליך זה כולל התנקות מפחדים, וקבלה עצמית, ואימוץ שפה שמסריה אכפתיות, הקשבה ותמיכה.

גדולתו של ספר זה הנה בכך שהוא מדגיש את הצורך לדאוג לעולמו הפנימי של ההורה, בכדי להבטיח את טובת הילד. תופעות של חוסר ביטחון, רגשות אשמה וריקנות אצל ההורה מוצאות את דרכן במהרה אל הילד, בכדי לאפשר להורה לממש את עוצמותיו, עליו להתנקות ממשקעים שהצטברו, מפחדים ומכעסים.

שלושת היסודות עליהם מבוססת השיטה, שהנם תקשורת חיובית, קבלה וחיבור לעוצמות שלובים זה בזה כדרך להעצמה הורית ולהעצמת הילד. תקשורת חיובית יוצרת דיאלוג משמעותי ועמוק עם הילד, קבלה מאפשרת פתיחות, התפתחות ושינוי, ובהימצאם של אלו ניתן להתחבר לעוצמות הטבועות בכל אדם ואדם, שרבים מאתנו מאבדים את המודעות אליהם במהלך החיים.

דרך סיפוריהם של הורים וילדיהם מומחשת דרך שלושת היסודות ככלי להבנת התנהגויות אנושיות, בחינת האופן בו אנו מגיבים לסיטואציות הקשורות בילדינו והאופן בו תגובה זו משפיעה עליהם ויוצרת אצלם דפוסים. סיפורים אלו חושפים קשת רחבה של רגשות בקרב ההורים — פחד מילדיהם, פחד על ילדיהם, כעס על איבוד החופש, כעס על הזוגיות שנפגעה — רגשות הנובעים פעמים רבות מחוויות קודמות של ההורים ומחוויותיהם כילדים. דרך התבוננות עצמית מבינים הורים אלו את המנגנון הרגשי אותו הם מפעילים, ולומדים לשלוט בו ולהמירו במנגנון שנובע מאהבה והכלה, במקום כעס ופחד.

הספר מציע תרגילים מנטאליים לביצוע בשעות מצוקה (כשאנו חשים פגועים, כשאנו חשים מותקפים, כשקשה לנו לגלות אמפתיה). תרגילים אלו, בעזרת הקשבה פנימית ודמיון, עוזרים לנו באמצעות "מבט מבחוץ" או מעין בחינה אובייקטיבית של הסיטואציה, להבין את המקומות מהם נובעות התגובות שלנו. מתוך המודעות הזאת ניתן לפוגג את הנטייה לכעוס או להתגונן ולשנות הרגלים שליליים אוטומטיים שהתקבעו בנו.

דרך ההתמודדות שמציעה ד"ר גילה כהן זלכה משלבת מתודות חינוכיות, פסיכולוגיות ורוחניות הן ממזרח והן ממערב. ברבים מהתרגילים בספר מוצעות טכניקות שמקורן בתרגול היוגה והמדיטציה — תשומת לב לנשימות, הרגעת התודעה וניקוייה. טכניקות יפניות מוצעות ככלי לחיבור אל המרכז הגופני, הקושר בין הגוף והנפש. במקביל, משולבים בספר מונחים שמקורם בפסיכולוגיה האנליטית, דוגמת "הצֵל", שהינו ארכיטיפ המתאר את החלקים באישיות האדם שאותם הוא מסרב לקבל ולכן מדחיקם. נעשה שימוש גם במושגים מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית והקוגניטיבית, דוגמת הסכמות של פיאז'ה, שהינן מבנים לארגון הידע שצובר האדם בחייו. בנוסף לאלו, מוצעות בספר גם טכניקות של טיפול בדרמה באמצעות תיאטרון בובות או צפייה מודרכת בתכניות טלוויזיה. זאת ועוד, לאורך כל הספר, שזורים גם ציטוטים מהתנ"ך.

ניתן לראות כי ד"ר גילה כהן זלכה טוותה אריג חזק ואפקטיבי מהחוכמות המצויות בעולם וגיבשה אותן לכדי דרך שלושת היסודות. החיבור הסינרגטי בין המתודות השונות, יחד עם ניסיונה הרב של המחברת יוצר טכניקה חדשנית שבאמצעותה רבים יוכלו להתחבר מחדש לעוצמותיהם, להתנתק מפחדים שהם משקולת על חיינו, לדבר בשפת האהבה ולהעצים את התא המשפחתי כמקום בטוח ומוגן.

אייל דוד ליאני

עורך אחראי

אין עדיין תגובות

היו הראשונים לכתוב תגובה למוצר: “העצמת מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות”