שאלות נפוצות של סופרים וסופרות:

כיצד להוציא לאור ספר אלקטרוני ומודפס?

בכדי לפתוח מדריך זה בחלון נפרד לחץ: כיצד להוציא לאור ספר אלקטרוני ומודפס


מחברים עצמאיים המעוניינים להוציא את ספרם לאור בעלות מינימלית, יכולים לקבל ממנדלי כל אחד מהשרותים הבאים, כחלק מתהליך ההפקה של הספר:

  • עלויות
    הצעת מחיר תשלח לבקשתך עם משלוח הקבצים
  • שרותי עריכה והגהה
    מנדלי מעסיקה עורכים ספרותיים ולשוניים בעלי ניסיון רב שנים בעברית. ספר ערוך היטב הוא ספר טוב יותר. אנו מספקים שרותי עריכה לספרי עיון, פרוזה ושירה.
  • עיצוב כריכה
    מנדלי מעסיקה מעצב מקצועי המתמחה בעיצוב כריכות לספרים.
  • הכנה למכירה אלקטרונית ולדפוס
    מנדלי מבצעת תהליכי עימוד והכנה לדפוס כמו גם הפקת גרסה אלקטרונית אותה ניתן לקרא במגוון מכשירי קריאה.
  • הפצה אלקטרונית
    מנדלי מציעה הפצה של ספרים אלקטרוניים בחנותה המקוונת באגף המוקדש לספרי ביכורים של מחברים עצמאיים. הספר יהנה מהפרסום של האתר ויהיה נגיש לקניה ולהורדה של פרקים ראשונים לדוגמה. הספר יהנה מהגנה חברתית מפני העתקה. ניתן להפיץ קבצים שהומרו גם על ידי מקורות אחרים ובלבד שיהיו בפורמט איפאב תיקני.
  • הדפסה והפצת ספרים מודפסים
    מנדלי מציעה למחברים להדפיס בהדפסה דיגיטלית ובכמויות קטנות ולהפיץ בדוור עצמי לקונה. ניתן להדפיס כל כמות כרצון היוצר בכל עת. יוצרים המבקשים לעבור להפצת עותקים מודפסים בחנויות בעקבות ההצלחה של הדוור הישיר, יופנו למפיץ מתאים.
  • היוצר יקבל את הקובץ המוכן לדפוס ואת קובץ הספר האלקטרוני
  • מחיר המכירה יקבע ע"י היוצר
  • מירב התמלוגים משולמים למחבר/ת.

בשאלות הבהרה, אנא פנו ל: support@mendele.co.il


מה לשלוח כדי להפיק ספר אלקטרוני?

בכדי לפתוח מדריך זה בחלון נפרד לחץ: מה לשלוח כדי להפיק ספר אלקטרוני


אם הספר הוכן בעבר לדפוס, קרוב לודאי שהקבצים ששימשו להכנתו לדפוס נמצאים בידיך או בידי הגרפיקאי או הסדר.

אנא שלח/י למנדלי את הקבצים והפרטים הבאים:

  • קובץ פידיאף של כריכת הספר כפי שהועברה לדפוס
  • קובץ פידיאף של גוף הספר כפי שהועבר לדפוס
  • מסת"ב (ISBN) עבור הגרסה האלקטרונית (בהעדרו, נוסיפו אנו בעלות המצויינת במחירון)
  • כמה שיותר פרטים בטופס הזמנת עבודה

אם הספר הופק באמצעות תכנת אינדזיין:

  • חבילת אינדזיין עם כל האלמנטים למעט פונטים של גוף הספר (אין צורך בחבילה כזו עבור הכריכה)
  • כדי להכין חבילת אינדזיין יש להשתמש ב: InDesign=>File=>Package. על החבילה להכיל קובץ INDD ו/או קובץ IDML

אם הספר הופק באמצעות תכנת וורד:

  • להמנע מרוחים מיותרים
  • לא להשאיר פסקאות רווח בין פסקאות. אלו עלולים להפוך לדפים ריקים בספר האלקטרוני. אנו נוסיף אוטומטית מרווח בין פסקאות. אם מתעקשים על פיסקה ריקה בין פסקאות – לא יותר מאחת
  • אחרי נקודה, ולפני תחילת המשפט הבא, רווח אחד בלבד. לא פחות ולא יותר
  • אחרי פסיק ולפני המשך המשפט, רווח אחד בלבד. לא פחות ולא יותר
  • שלוש נקודות בסוף או בתוך משפט צריכות להיות שלוש בלבד ואחריהן רווח.
  • ניתן להדגיש טקסט בעזרת טקסט נטוי (איטאליק), טקסט עבה (בולד)
  • אפשר גם באמצעות קו תחתון אך עדיף להמנע מכך
  • הספר חייב להיות מחולק לפרקים. ניתן לתת שם לכל פרק או לחילופין מספר בלבד במקום שם

להבהרות ושאלות אנא פנה/י ל support@mendele.co.il


כיצד ייוצגו הטיפוגרפיה והמִתְוֶה הגרפי בספר האלקטרוני?

בכדי לפתוח מדריך זה בחלון נפרד לחץ: כיצד ייוצגו הטיפוגרפיה והמִתְוֶה הגרפי בספר האלקטרוני


דוגמת פונט טעמי פרנקשאלה: הספר שלי הוא ספר טקסט שעומד לדפוס. הטקסט מעוצב באמצעות גופנים (פונטים) שונים, אותיות מודגשות ונטויות וכותרות בגדלים שונים. כמו כן הוא מכיל מכתבים בגופן בסגנון כתב יד. כיצד ייוצגו הטיפוגרפיה והמִתְוֶה הגרפי בספר האלקטרוני?

תשובה:

אנחנו עושים המרה לספר אלקטרוני ובמסגרת זו את ההתאמות הטובות ביותר על פי נסיוננו כפי שכבר עבדו יפה במאות ספרים ועל מגוון רחב של תוכנות מכשירי קריאה. בספר טקסט רגיל, אנו משתמשים בעיצוב טקסט אחיד ונמנעים משימוש במגוון פונטים כדי לשמור על התאימות למירב התוכנות והמכשירים.

הכלים הבסיסיים העומדים לרשותנו לצורך עיצוב גוף הטקסט הם:

  • regular- אות בגודל ומשקל רגיל ללא הטיה.
  • bold – כמו regular אבל עבה
  • oblique – כמו regular אבל נטוי
  • larger – אות בגודל 108% לעומת regular
  • larger118 – אות בגודל 118% לעומת regular
  • larger138 – אות בגודל 138% לעומת regular
  • smaller – אות בגודל 92% לעומת regular
  • footnote – אות בגודל 90% לעומת regular

כל אחד מהגדלים יכול להיות regular או bold או oblique

הכלים הבסיסיים העומדים לרשותנו לצורך עיצוב כותרות הן:

  • h1 – משמש לכותרת הספר
  • h2 – משמש לשם המחבר ולכותרות חלקים בספר
  • h3 – משמש לכותרות פרקים ולמחבר משנה
  • h4 – משמש לכותרות משנה והדגשות מיוחדות
  • h5 – משמש לתמונות ממורכזות
  • h6 – כותרת בכוון "הפוך" מגוף הטקסט (שמאל לימין בספר עברי, ימין לשמאל בספר אנגלי)

כל הכותרות ממורכזות.

אין אנו משתמשים בפונטים ספציפיים למעט לצורך תמיכה במכשירים או תוכנות מסויימות (כמו אפליקצית "עברית" על אייפד). רוב הספרים מבוצעים באמצעות הפונט "טעמי פרנק קולמוס" ופונט זה כלול בתוך הספר לשימוש תוכנות ומכשירי קריאה הדורשים זאת ו/או תומכים בכך).

אפשר לכלול פונטים אחרים בתוך ספר טקסט אבל זה לא יתמך בכל המכשירים, אין כל הבטחה שפונט שנראה טוב בדפוס יראה טוב גם על מכשירי קריאה, זה מחוץ לסקופ של הזמנת המרת איפאב רגילה ובעיקר זה דורש רכישת רשיונות הפצה לפונטים דבר העשוי להיות יקר למדי ולוקח זמן. אם הנושא חשוב לך במיוחד, אנא בקש הצעת מחיר ממנדלי.


כמה עולה להוציא לאור ספר שכתבתי?

לקבלת הצעת מחיר מדויקת, בבקשה לשלוח קובץ סופי של הספר ואת קובץ הכריכה אם יש כזה. אנו מתחייבים להשתמש בקבצים לצורך הצעה בלבד.
מומלץ לשלוח גם קובץ וורד או אינדזיין.
הכתובת למשלוח:

support@mendele.co.il

 


האם וכיצד לשלם מס על הכנסה מתמלוגי הספר שכתבתי?

בכדי לפתוח מדריך זה בחלון נפרד לחץ:
האם וכיצד לשלם מס על הכנסה מתמלוגי הספר שכתבתי

dollarכל הכנסה במדינה חייבת במס. ישנם פטורים וזיכויים, ויכול להיות שאתם זכאים לכך.
אם הנך בעל עסק המסוגל להפיק חשבונית, אנו נשלם את התמלוגים מול חשבונית.

אם אין לך אפשרות כזאת, שתי דרכים פתוחות לפניך:

  • א. אנו מורידים מס במקור, ומעבירים אישור בסוף השנה על הורדת המס. עם האישור ניתן לפנות לפקיד השומה במקום מגוריך, לבצע התאמות ולקבל חלק או את כל המס חזרה.
  • ב. ניתן לפנות מראש לפקיד השומה הקרוב אליך, ולבקש טופס שיעור ניכוי מס לשכר סופרים. טופס זה מאפשר לנו לשלם עד סכום די גבוה ללא מס או בניכוי המס המופחת בלבד. אחוזי המס או פטור מלא נקבעים ע"י מס הכנסה באופן אישי לכל אדם.

להלן דוגמה לטופס. מומלץ להדפיס אותה ולהביאה לפקיד השומה, הפרטים של "מנדלי ספרים אלקטרוניים בע"מ" המופיעים בתמונת הטופס הם הפרטים הנדרשים.

לחץ על התמונה להגדלתה


איך לשווק ספר אלקטרוני מאת אילת סוויטצקי

בכדי לפתוח מאמר זה בחלון נפרד לחץ: איך לשווק ספר אלקטרוני מאת אילת סוויטצקי


אילת סוויטצקי היא הסופרת הכי מוכרת במנדלי. הספרים שלה מצויינים אבל חוץ מזה היא גם עשתה עבודת שטח מצויינת בקידום הספר. מומלץ לכל סופר לקרוא וללמוד. אפשר למצוא את אילת כאן:

אילת, תודה רבה לך. ירון גולדשטיין, מנדלי

שיווק, של ספר או של כל מוצר אחר, זאת עבודה. היא דורשת מחקר, תוכנית מסודרת, וזמן. במקרה שלי- הרבה זמן. מהבוקר עד השעות הקטנות של הלילה. אספתי עבורכם כמה טיפים שעבדו בשבילי, מקווה לחסוך לכם חלק מהעבודה. מרשה להעתיק, לשתף, לפרסם (רק תנו לי קרדיט 🙂 ) בהצלחה:

הגדרת קהל יעד- דבר ראשון, לפני הכל. האם ברור לכם מי קהל היעד שלכם? אחרי שהגדרתם את קהל היעד, האם אתם יודעים איפה למצוא אותו? בפייסבוק, בפורומים, בכל מקום מחוץ לרשת. כדאי לחשוב מחוץ לקופסא. מי עוד יכול להתעניין בספר שלי חוץ מהקהל הברור מאליו? אני נמנעתי מליפול לתוך התבנית של ספר אירוטי, למרות שהטרילוגיה שלי בהחלט כזאת. פניתי לקהל של נשים, לקהל שמתעניין בהפרעות נפשיות, מיתגתי את עצמי גם כאישה ואמא, גם כסופרת, גם כסיפור סינדרלה. השאלה הכי נשאלת לא היתה איך זה לכתוב סקס, אלא איך הצלחת לכתוב עם שלושה ילדים בבית. (התשובה אגב היא- בלילות, בין תשע בערב לשלוש בבוקר. זה לקח ארבעה וחצי חודשים לשלושה ספרים, והם עבים…)

יצירת עניין וחשיפה- כשהחלטתי לפרסם את הספרים שלי הבנתי מהר מאוד שאני לא מוכרת רק ספר, אני מוכרת סיפור- את הסיפור שלי. אותי. הבנתי שאין לי ברירה אלא להיחשף ועשיתי זאת בלי בעיה. למדתי שהרבה פעמים הקוראות שלי מחפשות את הדמות שמאחורי הספר, שאני מעניינת אותן לא פחות מהסיפור. אז שיתפתי. במה שיתפתי? בתהליך הכתיבה, במצבי הרוח שלי, בעייפות, באירועים מהחיים שלי. קבעתי מה הגבולות האדומים שלי וחוץ מזה הכל הלך. והולך. היום אני יכולה לפרסם בפייסבוק שלי מה אכלתי לארוחת הבוקר, זה יזכה לתגובות. הקוראות שלי מוצאות אותי מעניינת, הרבה אחרי שהן סיימו את שלושת הספרים. הנוכחות שלי ברשת משאירה אותן בסביבה. וגם את החברות שלהן, ואת החברות של החברות שלהן…

אי אפשר להימנע מחשיפה ולצפות שהספר ימכור את עצמו. רוצים חשיפה לספר- תחשפו.

תלמדו מהאמריקאים- הסופרים המובילים בחו"ל מנהלים חשבונות פייסבוק, טוויטר, אתרי אינטרנט. הם פעילים ברשתות החברתיות. הם למדו שהקוראים שלהם מחפשים אותם. והם מספקים להם הצצה לתוך חייהם. תקראו לזה הערצה, יצר סקרנות. בסופו של יום זה מתבטא בתמלוגים בחשבון הבנק. וזה חינם.

אתר אינטרנט- צרו אתר לספר, כל אתר וורדפרס יעבוד. אפשר לבד, בחינם, או כמו במקרה שלי עם מתכנת (ולשלם), כי היו לי דרישות ברורות. קנו את הדומיין. דאגו שהאתר יהיה מעוצב, עם גרפיקאי\ת, לא משהו שנראה לא רציני. רוצים שיקחו אתכם ברצינות? תיראו רציניים. כאקט שיווקי ראשון פרסמתי את הספר הראשון כולו באתר, חינם, שני פרקים בשבוע בכל יום ראשון וחמישי. החל מפרק ארבע הגיעה הדרישה לקנות אותו. רק אז בכלל העליתי אותו למנדלי. קודם הגיע הביקוש. את הספר המלא השארתי רק שבוע. אחר כך הורדתי אותו והשארתי את הפרולוג ופרק ראשון בלבד. עד היום אני מקבלת מהאתר 2-3 הודעות ביום איפה קונים.

 גרפיקה- למה אני צריך גרפיקאי? כי הכריכה של הספר צריכה להיות נכונה, לא רק יפה. גם האתר ועמוד הפייסבוק.

איך מוצאים גרפיקאי\ת ומתכנת? מבקשים מחברים המלצות. אל תשלמו מחיר מופרז. דעו בדיוק מה אתם צריכים: כריכה, תמונת פרופיל לפייסבוק, תמונת נושא, Header לאתר. חשוב שהעיצוב של האתר ושל הפייסבוק יהיו זהים או לכל הפחות דומים. בכל מקרה כדאי שהגרפיקאי יקרא את הספר. אפשר לנסות למצוא גרפיקאי בפייסבוק, בקבוצת "בר-תן", שם תחליפו שירותים במקום לשלם כסף.

אני עבדתי עם חברת ילדות, בשם מיכל כהן קדוש, מ"סטודיו Ungroup". היא היתה אחראית על העיצובים, ועבדתי עם המתכנת שלה. ממליצה בחום.

https://www.facebook.com/studio.ungroup?fref=ts

פייסבוק- צרו עמוד עסקי עם תנועה. תלמדו לנהל אותו. תלמדו מה ההבדל בין לייק לשיתוף. פרסמו שני פוסטים כל יום. תגיבו לאנשים. הנתון שהכי חשוב מבחינתכם הוא כמה אנשים מדברים על זה, לא בהכרח מספר הלייקים בעמוד. אני יצרתי עניין לפני שכל ספר עמד לצאת במשך ימים, טפטפתי לאט כך כשהספר יצא- הביקוש היה מטורף. הצטרפתי לקבוצות מכל הסוגים ולמדתי לשווק את עצמי בכל אחת מהן- בקבוצות על אמהות סיפרתי איך אני מגשימה את עצמי כאמא וכאישה. בקבוצות על ספרות אירוטית דיברתי על קטעי הסקס בספר. הבנתם את הרעיון… לכל פוסט שפרסמתי בעמוד הספר עשיתי שיתוף מיד לעמוד הפרטי שלי גם.

חפשו קבוצות לפי מילות מפתח ותהיו פעילים בהם, המטרה היא שיכירו אתכם. במקרה שלי מילות החיפוש כללו: יזמות, נשים, אמהות, ספרים, כל שם של ספר אירוטי שיצא בארץ. בשיא, הייתי חברה ב 20 קבוצות. למדתי כל אחת מהן. מתי שעות הפעילות הכי נכונות לה.

טיפ- בשישי שבת הפייסבוק הכי חלש. פרסומים חשובים רק ביום ראשון!

פרסומים עם מדיה ויזואלית מקבלים הכי הרבה תנועה (אני היוצאת מהכלל של הכלל הזה.) תמונות וסרטונים בדרך כלל מקבלים הכי הרבה תגובה. ותמיד, תמיד, כתבו כמה מילים למה פרסמתם את זה. תחברו את זה אליכם או לספר.

מתנות, תשורות, חינמים- אין מה לעשות, זה עובד. עשיתי תחרות שיתופים והבטחתי עותק חתום ביום שהספר יודפס (דבר שבקושי היה על הפרק בזמנו). הופ, קיבלתי חמישים שיתופים.

אין מייל שקיבלתי מהאתר או הודעה בפייסבוק שלא עניתי לה. אפילו לא אחת. השבוע אפילו התקשרתי לקוראת שהשאירה את המספר שלה. למה? כי עכשיו היא תספר חברות שלה איזו נחמדה אני. ועכשיו היא בטח תקרא את הספר. לא תאמינו מה שיחס אישי יכול לעשות.

קשר עם הקוראים- שמרתי קרוב את הקבוצה שהתאספה סביב הספר. למדתי להכיר את הקוראות שלי. צ'אטים עד שלוש בבוקר גם היו. היום יש 60-70 בנות שאני מכירה מהפייסבוק וכולן עוקבות באדיקות ומגיבות לכל פרסום.

 איך לשווק את הפורמט- הסברתי לקוראות שלי למה שווה לקנות אלקטרוני. המצאתי ראשי תיבות, זיז"ה- זול, ידידותי לסביבה, זמין, הוגן. זול לקורא ולסופר. ידידותי לסביבה, לא צריך להסביר, זמין- את קונה והספר אצלך, הוגן- כי התמלוגים שאני אקבל גבוהים פי 5.5 מתמלוגים שאקבל בכל מקום אחר.

 טיפול בהתנגדויות- אל תתעלמו מהקושי שעולה אצל הקוראים לעבור לספרים אלקטרוניים. ואל תבטלו אותו. תתיחסו אליו. הוא לא יעלם, אתם רוצים לפתור אותו. לכל מי שאמרה לי שהיא חוששת לקרוא אלקטרוני אמרתי- אל תקני סתם. תורידי את התוכנה ואז תורידי את הדוגמא החינמית (מילת קסם), אל תשלמי לי שקל לפני שאת קוראת אותה. אחרי שלושה פרקים לא היה לי שום ספק שהיא תקנה. ואני גם הצטיירתי כבן אדם הגון. כי לא דחפתי לה את הספר, להיפך, אמרתי לה- אני מבינה אותך, תנסי קודם.

 להציג את כל העניין כפשוט- מורידים תוכנה, קונים את הספר, מושכים אותו מהמייל לתוכנה. בלי סיפורים ובלי לסבך את העניינים. ותמכתי טכנית במי שהיה צריך, ונעזרתי בתמיכה של מנדלי.

כ-ו-ל-ן הסתדרו. בלי יוצא מהכלל. בנות 20 ובנות 60.

איך תמכתי? און ליין. בטלפון או בפייסבוק. ליוויתי את מי שהתקשתה עד שהתוכנה הותקנה. אם לא הצלחתי, אמרתי (לא ביקשתי, אמרתי!) לשלוח מיד מייל לתמיכה במנדלי והבטחתי תגובה מהירה שלהם. הם מעולם לא אכזבו. הבהרתי לאותה קוראת שגם אני נעזרתי במנדלי. זה שטויות, מייל אחד והבעיה תיפתר.

ה"קושי" העיקרי שעלה הוא, שהמון קוראות שלי, מעולם לא התקינו בעצמן שום תוכנה על המחשב! הן השאירו את זה לבעל, או לגבר אחר בסביבה. אני לא ויתרתי להן. הדרכתי אותן איך מתקינים תוכנה. איך מושכים מההורדות את הספר. רוב הבעיות היו בראש שלהן, לא באמת טכניות. תשווקו את החוויה כקלה!

לעשות רעש- תבקשו מהקוראים שלכם רעיונות. יש לכם מערך שיווק של עשרות ומאות אנשים, תלמדו לתפעל אותו. אחת הקוראות שלי שלחה את כולן לחנויות הספרים לשאול אם כבר יש את הספר, כשלכולן ברור שהוא רק אלקטרוני. אין רעיון רע. יש לי רשימת רעיונות ארוכה, החל מהפקת אופנה בהשראת הספר וכלה בהקראות פומביות. ולא, אני לא משלמת על שיווק, אפילו לא שקל. לא תאמינו מה אפשר להשיג היום תמורת מתן קרדיט. תדברו על הספרים שלכם. תתראיינו לבלוגים, תכתבו בלוג, תדביקו את הקישור של הספר בכל מקום בלי להתבייש. אני נכנסתי לעמוד הספר "חשופה" שיושב על הז'אנר שלי וכל מי ששאלה מה לקרוא עכשיו קיבלה את הקישור שלי. גם במועדון קוראות ובעוד אלף דפים אחרים. רוצים למכור? אל תתביישו.

עוד כמה רעיונות שעבדו ממש, ממש טוב:

אם בספר שלכם מופיעים שירים, צרו רשימת השמעה ביו טיוב.

אפשר גם להיסחף כמוני וליצור טריילר לספר, כאילו שהוא עומד לצאת כסרט. עשיתי את זה על התוכנה הביתית של יוצר סרטים בלפטופ שלי. יומיים עבודה. המון תגובות.

אם בספר מופיעות יצירות אומנות, תכתבו על זה. שימו תמונה, ספרו למה אתם אוהבים את האמן הזה. אני בטוחה שיש היום כמה בנות שלא היה להן מושג מי זה ג'ף קונס עד שהן קראו את תחרה וצבע.

אם יש שאלות אשמח לענות. תפגיזו, אני ממילא חיה בפייסבוק 🙂

בהצלחה! אילת.

*מדריך זה נכתב בלשון זכר אך פונה לזכר ונקבה כאחד