בכדי לפתוח מאמר זה בחלון נפרד לחץ: איך לשווק ספר אלקטרוני מאת אילת סוויטצקי
אילת סוויטצקי היא הסופרת הכי מוכרת במנדלי. הספרים שלה מצויינים אבל חוץ מזה היא גם עשתה עבודת שטח מצויינת בקידום הספר. מומלץ לכל סופר לקרוא וללמוד. אפשר למצוא את אילת כאן:
אילת, תודה רבה לך. ירון גולדשטיין, מנדלי
שיווק, של ספר או של כל מוצר אחר, זאת עבודה. היא דורשת מחקר, תוכנית מסודרת, וזמן. במקרה שלי- הרבה זמן. מהבוקר עד השעות הקטנות של הלילה. אספתי עבורכם כמה טיפים שעבדו בשבילי, מקווה לחסוך לכם חלק מהעבודה. מרשה להעתיק, לשתף, לפרסם (רק תנו לי קרדיט 🙂 ) בהצלחה:
הגדרת קהל יעד- דבר ראשון, לפני הכל. האם ברור לכם מי קהל היעד שלכם? אחרי שהגדרתם את קהל היעד, האם אתם יודעים איפה למצוא אותו? בפייסבוק, בפורומים, בכל מקום מחוץ לרשת. כדאי לחשוב מחוץ לקופסא. מי עוד יכול להתעניין בספר שלי חוץ מהקהל הברור מאליו? אני נמנעתי מליפול לתוך התבנית של ספר אירוטי, למרות שהטרילוגיה שלי בהחלט כזאת. פניתי לקהל של נשים, לקהל שמתעניין בהפרעות נפשיות, מיתגתי את עצמי גם כאישה ואמא, גם כסופרת, גם כסיפור סינדרלה. השאלה הכי נשאלת לא היתה איך זה לכתוב סקס, אלא איך הצלחת לכתוב עם שלושה ילדים בבית. (התשובה אגב היא- בלילות, בין תשע בערב לשלוש בבוקר. זה לקח ארבעה וחצי חודשים לשלושה ספרים, והם עבים…)
יצירת עניין וחשיפה- כשהחלטתי לפרסם את הספרים שלי הבנתי מהר מאוד שאני לא מוכרת רק ספר, אני מוכרת סיפור- את הסיפור שלי. אותי. הבנתי שאין לי ברירה אלא להיחשף ועשיתי זאת בלי בעיה. למדתי שהרבה פעמים הקוראות שלי מחפשות את הדמות שמאחורי הספר, שאני מעניינת אותן לא פחות מהסיפור. אז שיתפתי. במה שיתפתי? בתהליך הכתיבה, במצבי הרוח שלי, בעייפות, באירועים מהחיים שלי. קבעתי מה הגבולות האדומים שלי וחוץ מזה הכל הלך. והולך. היום אני יכולה לפרסם בפייסבוק שלי מה אכלתי לארוחת הבוקר, זה יזכה לתגובות. הקוראות שלי מוצאות אותי מעניינת, הרבה אחרי שהן סיימו את שלושת הספרים. הנוכחות שלי ברשת משאירה אותן בסביבה. וגם את החברות שלהן, ואת החברות של החברות שלהן…
אי אפשר להימנע מחשיפה ולצפות שהספר ימכור את עצמו. רוצים חשיפה לספר- תחשפו.
תלמדו מהאמריקאים- הסופרים המובילים בחו"ל מנהלים חשבונות פייסבוק, טוויטר, אתרי אינטרנט. הם פעילים ברשתות החברתיות. הם למדו שהקוראים שלהם מחפשים אותם. והם מספקים להם הצצה לתוך חייהם. תקראו לזה הערצה, יצר סקרנות. בסופו של יום זה מתבטא בתמלוגים בחשבון הבנק. וזה חינם.
אתר אינטרנט- צרו אתר לספר, כל אתר וורדפרס יעבוד. אפשר לבד, בחינם, או כמו במקרה שלי עם מתכנת (ולשלם), כי היו לי דרישות ברורות. קנו את הדומיין. דאגו שהאתר יהיה מעוצב, עם גרפיקאי\ת, לא משהו שנראה לא רציני. רוצים שיקחו אתכם ברצינות? תיראו רציניים. כאקט שיווקי ראשון פרסמתי את הספר הראשון כולו באתר, חינם, שני פרקים בשבוע בכל יום ראשון וחמישי. החל מפרק ארבע הגיעה הדרישה לקנות אותו. רק אז בכלל העליתי אותו למנדלי. קודם הגיע הביקוש. את הספר המלא השארתי רק שבוע. אחר כך הורדתי אותו והשארתי את הפרולוג ופרק ראשון בלבד. עד היום אני מקבלת מהאתר 2-3 הודעות ביום איפה קונים.
גרפיקה- למה אני צריך גרפיקאי? כי הכריכה של הספר צריכה להיות נכונה, לא רק יפה. גם האתר ועמוד הפייסבוק.
איך מוצאים גרפיקאי\ת ומתכנת? מבקשים מחברים המלצות. אל תשלמו מחיר מופרז. דעו בדיוק מה אתם צריכים: כריכה, תמונת פרופיל לפייסבוק, תמונת נושא, Header לאתר. חשוב שהעיצוב של האתר ושל הפייסבוק יהיו זהים או לכל הפחות דומים. בכל מקרה כדאי שהגרפיקאי יקרא את הספר. אפשר לנסות למצוא גרפיקאי בפייסבוק, בקבוצת "בר-תן", שם תחליפו שירותים במקום לשלם כסף.
אני עבדתי עם חברת ילדות, בשם מיכל כהן קדוש, מ"סטודיו Ungroup". היא היתה אחראית על העיצובים, ועבדתי עם המתכנת שלה. ממליצה בחום.
https://www.facebook.com/studio.ungroup?fref=ts
פייסבוק- צרו עמוד עסקי עם תנועה. תלמדו לנהל אותו. תלמדו מה ההבדל בין לייק לשיתוף. פרסמו שני פוסטים כל יום. תגיבו לאנשים. הנתון שהכי חשוב מבחינתכם הוא כמה אנשים מדברים על זה, לא בהכרח מספר הלייקים בעמוד. אני יצרתי עניין לפני שכל ספר עמד לצאת במשך ימים, טפטפתי לאט כך כשהספר יצא- הביקוש היה מטורף. הצטרפתי לקבוצות מכל הסוגים ולמדתי לשווק את עצמי בכל אחת מהן- בקבוצות על אמהות סיפרתי איך אני מגשימה את עצמי כאמא וכאישה. בקבוצות על ספרות אירוטית דיברתי על קטעי הסקס בספר. הבנתם את הרעיון… לכל פוסט שפרסמתי בעמוד הספר עשיתי שיתוף מיד לעמוד הפרטי שלי גם.
חפשו קבוצות לפי מילות מפתח ותהיו פעילים בהם, המטרה היא שיכירו אתכם. במקרה שלי מילות החיפוש כללו: יזמות, נשים, אמהות, ספרים, כל שם של ספר אירוטי שיצא בארץ. בשיא, הייתי חברה ב 20 קבוצות. למדתי כל אחת מהן. מתי שעות הפעילות הכי נכונות לה.
טיפ- בשישי שבת הפייסבוק הכי חלש. פרסומים חשובים רק ביום ראשון!
פרסומים עם מדיה ויזואלית מקבלים הכי הרבה תנועה (אני היוצאת מהכלל של הכלל הזה.) תמונות וסרטונים בדרך כלל מקבלים הכי הרבה תגובה. ותמיד, תמיד, כתבו כמה מילים למה פרסמתם את זה. תחברו את זה אליכם או לספר.
מתנות, תשורות, חינמים- אין מה לעשות, זה עובד. עשיתי תחרות שיתופים והבטחתי עותק חתום ביום שהספר יודפס (דבר שבקושי היה על הפרק בזמנו). הופ, קיבלתי חמישים שיתופים.
אין מייל שקיבלתי מהאתר או הודעה בפייסבוק שלא עניתי לה. אפילו לא אחת. השבוע אפילו התקשרתי לקוראת שהשאירה את המספר שלה. למה? כי עכשיו היא תספר חברות שלה איזו נחמדה אני. ועכשיו היא בטח תקרא את הספר. לא תאמינו מה שיחס אישי יכול לעשות.
קשר עם הקוראים- שמרתי קרוב את הקבוצה שהתאספה סביב הספר. למדתי להכיר את הקוראות שלי. צ'אטים עד שלוש בבוקר גם היו. היום יש 60-70 בנות שאני מכירה מהפייסבוק וכולן עוקבות באדיקות ומגיבות לכל פרסום.
איך לשווק את הפורמט- הסברתי לקוראות שלי למה שווה לקנות אלקטרוני. המצאתי ראשי תיבות, זיז"ה- זול, ידידותי לסביבה, זמין, הוגן. זול לקורא ולסופר. ידידותי לסביבה, לא צריך להסביר, זמין- את קונה והספר אצלך, הוגן- כי התמלוגים שאני אקבל גבוהים פי 5.5 מתמלוגים שאקבל בכל מקום אחר.
טיפול בהתנגדויות- אל תתעלמו מהקושי שעולה אצל הקוראים לעבור לספרים אלקטרוניים. ואל תבטלו אותו. תתיחסו אליו. הוא לא יעלם, אתם רוצים לפתור אותו. לכל מי שאמרה לי שהיא חוששת לקרוא אלקטרוני אמרתי- אל תקני סתם. תורידי את התוכנה ואז תורידי את הדוגמא החינמית (מילת קסם), אל תשלמי לי שקל לפני שאת קוראת אותה. אחרי שלושה פרקים לא היה לי שום ספק שהיא תקנה. ואני גם הצטיירתי כבן אדם הגון. כי לא דחפתי לה את הספר, להיפך, אמרתי לה- אני מבינה אותך, תנסי קודם.
להציג את כל העניין כפשוט- מורידים תוכנה, קונים את הספר, מושכים אותו מהמייל לתוכנה. בלי סיפורים ובלי לסבך את העניינים. ותמכתי טכנית במי שהיה צריך, ונעזרתי בתמיכה של מנדלי.
כ-ו-ל-ן הסתדרו. בלי יוצא מהכלל. בנות 20 ובנות 60.
איך תמכתי? און ליין. בטלפון או בפייסבוק. ליוויתי את מי שהתקשתה עד שהתוכנה הותקנה. אם לא הצלחתי, אמרתי (לא ביקשתי, אמרתי!) לשלוח מיד מייל לתמיכה במנדלי והבטחתי תגובה מהירה שלהם. הם מעולם לא אכזבו. הבהרתי לאותה קוראת שגם אני נעזרתי במנדלי. זה שטויות, מייל אחד והבעיה תיפתר.
ה"קושי" העיקרי שעלה הוא, שהמון קוראות שלי, מעולם לא התקינו בעצמן שום תוכנה על המחשב! הן השאירו את זה לבעל, או לגבר אחר בסביבה. אני לא ויתרתי להן. הדרכתי אותן איך מתקינים תוכנה. איך מושכים מההורדות את הספר. רוב הבעיות היו בראש שלהן, לא באמת טכניות. תשווקו את החוויה כקלה!
לעשות רעש- תבקשו מהקוראים שלכם רעיונות. יש לכם מערך שיווק של עשרות ומאות אנשים, תלמדו לתפעל אותו. אחת הקוראות שלי שלחה את כולן לחנויות הספרים לשאול אם כבר יש את הספר, כשלכולן ברור שהוא רק אלקטרוני. אין רעיון רע. יש לי רשימת רעיונות ארוכה, החל מהפקת אופנה בהשראת הספר וכלה בהקראות פומביות. ולא, אני לא משלמת על שיווק, אפילו לא שקל. לא תאמינו מה אפשר להשיג היום תמורת מתן קרדיט. תדברו על הספרים שלכם. תתראיינו לבלוגים, תכתבו בלוג, תדביקו את הקישור של הספר בכל מקום בלי להתבייש. אני נכנסתי לעמוד הספר "חשופה" שיושב על הז'אנר שלי וכל מי ששאלה מה לקרוא עכשיו קיבלה את הקישור שלי. גם במועדון קוראות ובעוד אלף דפים אחרים. רוצים למכור? אל תתביישו.
עוד כמה רעיונות שעבדו ממש, ממש טוב:
אם בספר שלכם מופיעים שירים, צרו רשימת השמעה ביו טיוב.
אפשר גם להיסחף כמוני וליצור טריילר לספר, כאילו שהוא עומד לצאת כסרט. עשיתי את זה על התוכנה הביתית של יוצר סרטים בלפטופ שלי. יומיים עבודה. המון תגובות.
אם בספר מופיעות יצירות אומנות, תכתבו על זה. שימו תמונה, ספרו למה אתם אוהבים את האמן הזה. אני בטוחה שיש היום כמה בנות שלא היה להן מושג מי זה ג'ף קונס עד שהן קראו את תחרה וצבע.
אם יש שאלות אשמח לענות. תפגיזו, אני ממילא חיה בפייסבוק 🙂
בהצלחה! אילת.